Największe błędy copywritera, które mogą kosztować fortunę

Największe błędy copywritera, które mogą kosztować fortunę

Treść strony internetowej to istotny czynnik, który wpływa na pozycje w SERP-ach (Search Engine Results Page). To, co zostanie na niej zamieszczone, oddziałuje zarówno na zachowania czytelników, jak i botów Google. Czasy, kiedy pisało się teksty wyłącznie pod wyszukiwarki internetowe, odeszły już do lamusa. Dziś Google ceni wartościowe i atrakcyjne dla użytkowników treści, którymi ci z chęcią dzielą się z innymi internautami.

Chyba największym popełnianym współcześnie przez copywriterów i osoby administrujące stronami internetowymi błędem, jest dostosowywanie ich treści wyłącznie do botów. Taka praktyka być może sprawdziłaby się kilka lat temu. Obecnie algorytmy Google dość dobrze radzą sobie z wychwytywaniem wartościowych pod względem merytorycznym treści i promują je przed innymi. Teksty przeoptymalizowane, z upchanymi bez ładu i składu frazami kluczowymi mogą odnieść skutek odwrotny do zamierzonego. Zatem, zamiast nadmiernie skupiać się na optymalizacji tekstu, piszmy ciekawie, merytorycznie, rzeczowo.

Nienaturalnie brzmiący tekst

Pisanie wartościowych treści nie znaczy wcale, że nie można ich optymalizować. Wręcz przeciwnie – robi to wielu autorów. Ważne jednak, by robić to z głową. Zagęszczenie fraz nie może być zbyt duże, a co najważniejsze, nie mogą one brzmieć w sposób nienaturalny, sztuczny, utrudniający czytanie. Frazy kluczowe warto zamieszczać w różnej formie, co wygląda bardziej naturalnie i sprawia wrażenie, że nie mają nic wspólnego z optymalizacją strony. Zupełnie, jak gdyby jedynym celem, dla którego się tam znalazły, miało być przekazanie ciekawych i użytecznych treści czytelnikom.

Umieszczanie w tekście „sztywnych” fraz kluczowych, do tego w nadmiernej ilości może przysporzyć więcej kłopotów niż korzyści. Praktyki takie mogą zostać dostrzeżone przez Pandę, Pingwina lub Freda – googlowskich strażników jakości treści. Jeżeli tak się stanie, trzeba się liczyć ze spadkiem pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych. Bolesny skutek zwłaszcza dla tych osób, które opierają swój biznes o stronę www.

Zatem współczesny dobry copywriter, który pisze na potrzeby Internetu – tzw. seo copywriter – umiejętnie balansuje pomiędzy tekstem przyjaznym dla internautów i botów. Tworzy wartościowe treści, które jednocześnie polubi Google. Potrafi zaciekawić czytelnika i wpłynąć na poprawę pozycji strony w wyszukiwarkach internetowych.

Układ tekstu

Warto pamiętać, że teksty publikowane w sieci czyta się zupełnie inaczej, niż te, do których mamy dostęp poza nią. Dlatego istnieją inne reguły, którymi należy się posługiwać. O ile długi ciąg tekstu, gdzie jedynym urozmaiceniem są akapity, nie przeszkadza nam w książce, czy czasopiśmie, o tyle czytanie takich treści na ekranie monitora może być męczące.

Teksty pisane do sieci powinny być zatem podzielone na kilku, kilkunastowersowe bloki. Krótsze fragmenty są znacznie bardziej przyjazne użytkownikom i zachęcają do czytania. Warto też zadbać o to, by dłuższe artykuły przedzielone zostały atrakcyjną grafiką. Zamieszczone w tekście śródtytuły mają dwa różne zadania. Po pierwsze zapowiadają, o czym będzie dany fragment, po drugie dzielą całość publikacji na mniejsze części i czynią ją bardziej czytelną. Stronę wizualną tekstu poprawiają też wypunktowania i wyróżnienia.

Dlaczego układ tekstu jest tak ważny? Warto zapamiętać, że właściciel strony ma tylko krótką chwilę na przyciągnięcie uwagi czytelnika. Jeśli ten, odwiedzając witrynę, stwierdzi, że zamieszczone tam treści nie są dla niego ciekawe, a sam tekst wygląda nieatrakcyjnie, z dużym prawdopodobieństwem opuści ją w ciągu zaledwie kilkunastu następnych sekund.

Duplicate content

Dobry i świadomy konsekwencji copywriter nigdy nie kopiuje treści z innych stron. Potrafi odnaleźć się w zadanej tematyce i samodzielnie napisać traktujący o niej artykuł lub inny merytoryczny tekst.

Kopiowanie cudzych treści jest plagiatem – przestępstwem, za które grozi odpowiedzialność karna. Powinien wiedzieć o tym każdy, kto podejmuje się pracy copywritera. Może mieć też poważne konsekwencje ze strony giganta z Doliny Krzemowej. Duplicate content to w sieci zjawisko niekorzystne, które może wpłynąć na spadek strony w organicznych wynikach wyszukiwania. To z kolei w przypadku działalności opartej w znacznym stopniu o widoczną i poprawnie działającą stronę internetową może poważnie uszczuplić dochód firmy.

Dlatego copywriter powinien zawsze dbać o unikalność swoich tekstów, a właściciel strony nawiązywać współpracę tylko z tymi autorami, którzy taką unikalność są w stanie zagwarantować.

Copywriting robi się współcześnie coraz bardziej popularny. Próbują w nim swoich sił zarówno osoby, które zjadły zęby na pisaniu tekstów, jak i nowi w branży. Ich skuteczność zależy w dużej mierze od wiedzy i świadomości na temat dozwolonych technik. Wiele z nich można poznać, odwiedzając blogi znanych copywriterów, którzy dzielą się tam swoją wiedzą.

Więcej informacji na temat copywritingu znaleźć można na stronie Dynanet.pl

Jestem absolwentem Politechniki Poznańskiej z zainteresowaniami w dziedzinie marketingu oraz finansów osobistych. Chętnie zgłębiam tematy związane z tymi zagadnieniami i staram się w przystępny sposób dzielić tym na blogu.
1 comments
  1. Content jest szczególnie ważny w przypadku marketingu, dlatego lepsi copywriterzy wiedzą, że kopiowanie treści jest zabronione i nie wolno tego robić. Jeśli jednak by tak się stało spadki w Google mogą być na prawdę widoczne.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *