RSS Feed

Organizacja czasu

8 lipca 2014 by Tomek

Wczoraj, jako że pierwszy tydzień wakacji za mną, postanowiłem poukładać kilka rzeczy i przygotować się do wyzwania prolink. Między czasie, miałem do stworzenia dwa opisy z synonimami, po kilka tysięcy znaków . Więc szczęśliwy, z rana zacząłem działać, odpisałem na kilka wiadomości od czytelników, sprawdziłem statystyki i poprawność działania stron. Następnie zabrałem się za pisanie tekstów, między czasie krótkie wyjście do fryzjera i do sklepu. Oczywiście od przerwa od monitora, w tym posiłek. Po kilku godzinach skończyłem tworzenie opisów i zauważyłem, że  na zegarku jest godzina 16:28! Od godziny 9:30 daje to 7 godzin (z przerwami) pracy przed monitorem… Nie wiem czy to mało, czy dużo, ale oczy i głowa dają znak. A na dodatek nie wykonałem nic nadzwyczajnego i nie zrealizowałem nawet połowy tego, czego sobie wcześniej zaplanowałem.

Głównym powodem jest to, że co jakiś czas pojawiały się rzeczy mniej ważne, które spokojnie mógłbym sobie odpuścić. Nie trzeba przecież ,co chwile patrzeć na statystyki ruchu, czy sprawdzać poprawność działania stron każdego dnia. Postanowiłem wszystko przerwać, usiadłem i zacząłem pisać ten artykuł, chciałbym polecić kilka sposobów, które znalazłem i które są w stanie pomóc nam z marnowaniem czasu.

1.Wyznacz sobie cel 

Bez celu nie mamy motywacji i nie będzie nam się chciało cokolwiek działać. Od niechcenia nic nie wychodzi, dlatego wyznacz sobie cel. Może to być nowy komputer, skuter, samochód, dom itp.  Cel zapisz sobie na kartce, zdjęcie przedmiotu wstaw, jako tapetę w komputerze. Wszystko po to abyś za każdym razem wiedział, po co pracujesz.

2.Planuj swój każdy dzień

Najlepiej dzień wcześniej, zastanów się jakie działania sprawią, aby zbliżyć się w jakiś sposób do celu. Pamiętaj, aby zaplanować cały dzień, nie chodzi tylko o pracę, ale także o odpoczynek, który także jest ważny. Świeży umysł produktywniej pracuje.

3.Spisz swój plan

Jeżeli mamy wyznaczony własny cel, mamy zaplanowany dzień, to nadszedł czas na stworzenie listy „To do”. Listę taką można stworzyć  w każdym edytorze, czy po prostu na zwykłej kartce. Możemy podzielić taką listę na rzeczy : Pilne, Neutralne, Dodatkowe, lub Zawodowe, Domowe, Dodatkowe. Poza listą spisaną, możemy ustawić sobie przypomnienia w telefonie i całość rozłożyć w czasie. Mi osobiście opornie idzie ustawianie powiadomień, ustawiam budzik, w którym mam napisane, co muszę jeszcze zrobić. Na koniec jak dla mnie przychodzi kalendarz, w którym możemy wszystko łatwo posegregować, osobiście nie lubię go nosić, wolę mieć wszystko w telefonie.

4.Szukaj własnej metody zapisu

Powyżej przedstawiłem swoje metody, których osobiście używałem. Pamiętaj, że każdy woli coś innego. Do dyspozycji masz jeszcze np. Tablice korkową, Zeszyt, segregatory, kolorowe karteczki. Testuj i analizuj, co jest dla ciebie najwygodniejsze.

5.Konsekwentnie trzymaj się plany

Staraj się nie odkładać prac na  później. Wiem, że jest to jedna z najczęściej używanych słów przez młodzież względem rodziców. Ale wiedź, że dzięki temu tracisz czas, a tym samym tracisz PIENIĄDZE.

6. Odpoczynek i Nagroda

Pamiętaj, odpoczynek jest bardzo ważny, dzięki temu damy sobie trochę wytchnienia, naładujemy baterie. Dzięki temu następnego dnia będzie jeszcze bardziej przygotowani na pracę. Do tego dokładamy nagrodę. Wiem, że nie ma nic gorszego jak brak nagrody za wykonanie czegoś trudnego i czasochłonnego. Nie bójmy się nagradzać, nawet mały gest potrafi podnieść na duchu i zachęcić do kolejnych działać.

Właśnie testuję metody zarządzania czasem i wydatkiem, szukam czegoś, aby połączyć komputer i telefon. Aby mieć wszelkie notatki, plany jednocześnie na dwóch urządzenia. Jeżeli znajdę coś ciekawego, podzielę się tym na blogu. A wy, jakie macie sposoby, na organizację czasu??

Czy podobał Ci się powyższy artykuł?
Jeśli tak, to wpisz swój adres e-mail i podaj swoje imię, a będę powiadamiał Ciebie o nowych artykułach.

Zero spamu, tylko wiadomości o nowych artykułach!


30 komentarzy »

  1. Leon napisał(a):

    Do zarządzania czasu korzystam z oprogramowania Nozbe oraz ToDoIst + powiadomienia Google.

    Leon.

  2. Grzegorz napisał(a):

    Tak na prawdę to zarządzać można zadaniami i sposobem podejścia do ich wykonania, czas płynie i nie mamy na niego wpływu.

    • Tomek napisał(a):

      Dokładnie tak, dlatego jak widzisz w artykule opisuje jak tworzyć listę zadań, aby finalnie działać produktywniej.

  3. Zwarty napisał(a):

    I jak tam akceptacja w prolink? Już strona zaakceptowana? Jeśli tak, to ile czasu czekałeś?

  4. Zgadzam się zwłaszcza z punktem 2 i 3. Bardzo ważne jest planowanie i spisanie sobie planu pracy. Ja osobiście miałam trudność poukładania pracy w domu do momentu kiedy nie rozplanowałam sobie pracy krok po kroku. Teraz w ciągu dnia jest konkretny czas na pracę, ale też na odpoczynek

    • Tomek napisał(a):

      Ja jakoś bardziej szczegółowo nie układam planu pracy. Wiedząc co muszę robić to staram się od razu zrobić, aby mieć szybciej z głowy. A Wszystko segreguje względem priorytetów.

  5. Kamila napisał(a):

    Cenne rady, teraz tylko trzymać się tego wszystkiego i systematycznie pracować.

  6. Koli napisał(a):

    Ja się stosuje, do prawie wszystkich rad. Nie mniej mam problem aby wszystko pod to podpiąć, ale staram się 😉

  7. Kamila napisał(a):

    Fajny plan na pracowanie bądź dążenie do jakiegoś celu ale czy na prawdę chcesz sobie planować tak każdy dzień? Gdzie spontaniczność, całkowicie poukładane życie przestaje być takie fajne…

    • Tomek napisał(a):

      Mimo planu, w ciagu dnia duzo się zmienia. Dużo sytuacji wypada i rezygnuje z planu. Ale mam założone, np. Napisanie artykułu, wiec staram się go napisać. Na pewno mam luźniej od osob pracujących, którzy mają 8 godzin zarezerwowanych z góry. U mnie w ciagu 8 godzin jestem w stanie zrealizować swoje plany i mieć jeszcze czas na odpoczynek, na niespodziewane wyjście itp.

  8. Daniela napisał(a):

    Mam podobnie. Włączam komputer rano i ani się nie obejrzę, a jest wieczór. Teraz bez Internetu właściwie nie da się żyć, szczególnie jak ktoś prowadzi bloga 🙂

    • Tomek napisał(a):

      Sporo ucieka czasu przez komputer, a w szczególności jak piszesz internet. Ja staram się, robic przerwy, posiłki staram się jeść regularnie, więc budzik mam ustawiony co 3 godziny. Wtedy mam czas na chwile wytchnienia i odpoczynek od monitora.

  9. Finansowenewsy napisał(a):

    Dla mnie najważniejsze zawsze jest rozplanowanie swoich założeń. Jeżeli tylko wyznaczę sobie cel ale bez konkretnej drogi jak to osiągnąć niestety szybko sam pomysł upada. Czasami więc warto posiedzieć i faktycznie pomyśleć co zrobić by zrealizować cel.
    Powodzenia

    • Tomek napisał(a):

      Dokładnie też tak mam. Mając rozplanowaną drogę do celu, każda z wykonanych czynności mobilizują do dalszego działania.

  10. Marcin napisał(a):

    Witaj,

    zarządzanie i organizacja czasu to jedno z ważniejszych aspektów, z którym każdy z nas musi sobie poradzić aby pracować i żyć wydajniej. A przede wszystkim, aby każdy w tym zabieganym świecie znalazł czas dla siebie.

    Jak mawiał Henry Ford – “Żadne zadanie nie jest szczególnie trudne, jeśli podzielisz je na mniejsze podzadania.”

    • Tomek napisał(a):

      Marcin dziękuję za komentarz. Dokładnie tak jak piszesz. Tworząc swój plan, nie wykorzystujesz całego czasu. Więc jest czas na relaks i na wyjście ze znajomymi…

  11. Od zera do rentiera napisał(a):

    7 godzin do dużo przed monitorem – w całym roku akademickim popełniam ten błąd i ciągle w niego spoglądam, jednak teraz oszczędzam swój biedny wzrok.
    Organizacja czasu też idzie mi tak sobie, ale się staram jak mogę 🙂

    • Tomek napisał(a):

      Ja widzę pierwsze rezultaty. Mam czas na sport, odpoczynek od monitora. Choć telefon jeszcze jest mocno przyklejonym elementem u mnie 😉

    • Paweł napisał(a):

      7 godzin to i dużo i mało. Zależy od tego co robisz na co dzień w życiu. Ja pracuję przed komputerem 8h dziennie (no licząc przerwy na kawę, herbatę czy śniadanie to trochę mniej) + do tego czas spędzany w domu, to można liczyć w niektóre dni nawet 12 godzin 😛 a i tak mam czas na sport (siatka,rower), wyjścia ze znajomymi, itp. Ale to raczej nie jest związane z tym, że planuję każdy dzień indywidualnie, a bardziej wydaje mi się, że mój plan zrobił się sam i teraz popadłem trochę w rutynę, bo gdy dojdzie mi jakieś nowe zajęcie to zawsze jestem w niedoczasie.

      • Tomek napisał(a):

        Właśnie coś takiego chciałbym osiągnąć, zaczynam teraz biegać, jeździć rowerem, póki co jest to bardzo nie regularne. Chciałbym, aby była to już rutyna i w dzień dzień jakiś sport.

  12. Olek napisał(a):

    Nie ma to jak przeczytać dobry artykuł, napisany z głową, przy kawie.

  13. Paweł napisał(a):

    W moim przypadku korzystanie z jakiś narzędzi i planerów elektronicznych nie zdaje rezultatu. wydaje mi się, że samo planowanie zajmuje więcej czasu 🙂 wpadłem na inny pomysł, w każdy poniedziałek rano drukuję sobie niemal niezmienny plan na kolejny tydzień. Są tam różne rzeczy typu 2 wpisy na stronie, 3 linki przychodzące, 0.5 wideo na youtube. w czasie tygodnia staram się ten plan wykonać odhaczając sobie kolejne zadania. najczęsciej nie uda się zrobić 100% ale i tak jestem zadowolony, że powoli wszystko idzie do przodu…

  14. Adrianna Fliszewska napisał(a):

    Bardzo przydatny artykuł, lubię wpisy o organizacji czasu, bo sama mam z tym ogromny problem 🙂 Od października zaczynam studiować drugi kierunek, więc muszę sobie stworzyć jakiś plan działania. Pozdrawiam 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

System reklamy Test